Sunday, October 21, 2012

Sorgekomplex


Jag antar att jag hade
komplex över min komplicerade sorg
för den var för påträngande, för tung,
den föddes ur ingenting

Jag gömde mig med den
så att ingen skulle känna den ruttna stanken
av komposterat hjärta, fuktskadad hy
så att ingen skulle rynka pannan

Rädd för att bli avvisad
att vara för tråkig att vara runt omkring
att vara för tung att bära, för stel, för stum
jag antar att jag skämdes

På nätterna när alla sov
vågade jag krypa fram, ut i världen
ömmande knän, bönande till natten
"snälla, jag vill inte lida mer"

Jag antar att jag var för ung
för att kunna hantera sältan på kinderna
och kanske var min omgivning oförmögen
att hantera trasiga själar

Jag antar att jag hade
komplex över min komplicerade sorg
kalkerad av minnen, inkräktaren i mig
född ur tortyren-

ingenting

No comments: